lørdag den 31. december 2011

Hjemmelavede julegaver #2

Til min bror, som jo også lige skulle ha' lidt hjemmelavet, hæklede jeg de her lysestager. De skulle helst have et lidt enkelt udtryk - og ikke være alt for pussenussede.

Hvis du selv vil lave noget lignende, kommer der lige en hurtig anvisning her.

Du skal bruge: 
En hæklenål nr. 4 og 5
Tykt bomuldsgarn, eks. det her eller alm. tykkelse, som er lagt dobbelt. Den limefarvede er lavet i det her og den mørkegrå i det her.
Syltetøjsglas i forskellige størrelser

Med nål nr. 5: Start med at lave en række af lm til arbejdet har en længde, der kun lige præcist kan nå rundt om glasset. Det skal være ret stramt - ellers ender betrækket med at blive for stort.
Saml til en ring med en km i første lm. Hækl nu hstm rundt i en spiral indtil du er kommet dertil på glasset hvor det begynder at gå ind igen.
Her kan man vælge at tage et par masker ind, men jeg synes egentlig det er lige så nemt (og at det næsten bliver pænere) hvis man går en nål str. ned, altså skifter til nr. 4.
Hækl et par omgange til du er oppe ved toppen og afslut med en hstm, fm, km (for at få en pæn glidende overgang til sidst).
Bryd garnet og hæft ender - og voila, du har en nem gaveide!

- og godt nytår, for øvrigt :)


























11 kommentarer:

  1. Hvor er de bare fine!
    Tak for opskriften.
    Og rigtig godt nytår!

    SvarSlet
  2. Super flotte...godt nytår til dig og dine ;-)

    SvarSlet
  3. De er bare rigtig flotte. Mange tak for ideen.

    SvarSlet
  4. Dejlige hæklerier :) Og dejlig blog!

    SvarSlet
  5. Altid så søde!! Glæder mig til at høre nyt fra dig :D

    SvarSlet
  6. #Py: Nej, ligger bare vandret for tiden. Skal nok tage mig sammen :)

    SvarSlet
  7. hov, det var ikke meningen at jeg skulle give dig dårlig samvittighed. Men er glad for at der kommer mere - og håber du har det godt :)

    SvarSlet
  8. Ej hvor er de fine, jeg må sige til min mor at hun skal gå af med nogle af sine sylteglas, så jeg kan komme i gang! Kan du måske være rigtig sød at uddybe, hvad der menes med at hækle halvstangmaskerne rundt i en spiral? (Beklager hvis det er logisk, jeg er måske ikke så stærk i hækling, som jeg lige gik rundt og bildte mig selv ind). Og skøn blog du har, jeg er selv helt grøn på blogger, har kun været i gang i en uges tid!
    /Marie

    SvarSlet